HÄLSA OCH LIVSSTIL I Hässelby gård var det en lång kö utanför Systembolaget på lördagen. Kanske passar man på att bunkra inför Kristihimmelfärshelgen med lång ledighet i antågande.  Men alla har nog inte förstått att Systembolaget gör hemleveranser numera.  

COVID 19-Säkra hemleveranser

Rädslan för Covid är ju fortfarande aktuell och det hölls avstånd i kön, men säkrast är fortfarande att stanna hemma om man vill undvika att bli smittad. Systembolagets leveranser är Covid-säkrade med bud som lämnar varorna utanför dörren och står på avstånd och väntar på bekräftelse på att man fått sina varor, via sms.

Varierande avgift för beställning

Men kanske börjar man lessna på att handla allt på internet. Det är ju roligt att handla god mat och dryck inför långhelger och att få välja i hyllorna. Men visst är det bekvämt och enkelt med hemleveranser av mat och dryck och att slippa släpa hem tunga och klirrande kassar. Det kostar dock en slant. Systembolagets avgift ligger på 120 kr och för stora beställningar upp till 680 kr. Men då har du också fått 85 flaskor vin. Något som kanske blir aktuellt längre fram när man tillåts ha stora fester igen.  

Snabba leveranser för det fasta sortimentet

I Stockholm kan du få en leverans av det fasta sortimentet på 3-5 dagar. Alltså är det hög tid att beställa om du vill ha något gott alkoholhaltigt till Kristihimmelfärd. Eller kanske alkoholfritt vin eller öl. Vill du ha en specialbeställning kan det dock ta upp till 12 dagar. För att kunna göra en beställning måste du också ha fyllt 20 år och ha ett konto på Systembolaget. Så det bör inte vara någon risk för ökad tillgång av alkohol för ungdomar.

Man kan lockas att beställa mer än vanligt

Det är lätt att betala med olika digitala betallösningar, med´ många upplever också att det kan vara knepigt att knappa rätt på alla appar. Ibland blir det fel och man kanske har klickat en gång för mycket. Det är skönt att kunna ta i saker och verkligen se vad man får med sig och hur mycket. När man måste bära själv så lockas man inte heller att beställa för mycket.

Foto: Naseem Quraishi Larsson