Martin Lagus är åtminstone inom Facebook världen en numera rätt så känd person. Stockholmsborns satsningar på att skapa en gemenskap inom den svenska racing världen har fått resultat och numera äger och modererar Martin hela fyra nischade facebook grupper, vars medlemskap ökat markant under den senaste tiden och sträcker sig till tiotusentals medlemmar.


Martins passion för motorsporten stannar dock inte i att enbart följa sporten som sådan – 37 åringen har en mycket större målsättning framför sig, nämligen att köra det ärofyllda och mytomspunna Dakar rallyt. En upplevelse som många drömmer om, men ytterst få vågar ge sig på. Ett rally där maskinen och människan tillsammans möter det oförlåtande landskapet som utmanar en till bristningsgränsen. Ett rally där bara att lyckas ta sig i mål är en bedrift i sig.

Martins motorsportintresse dateras till år 2000, när han tillsammans med sin morbror besökte Italiens Grand Prix som körs på den legendariska banan Autodromo Nazionale Monza, som också kallas för Temple of Speed. Efter den upplevelsen började han några år senare följa även Rally Dakar och det främst motorcykel klassen, som också är den han själv vill starta i. Där egentligen började Martins resa bakom vad som nu är en gedigen satsning på att få starta och genomföra det mest prestigefyllda rallyt i världen.

En resa som innehåller en lång lärprocess i första taget och tusentals kilometrar av hård träning. För till skillnad från många andra förare har inte Martin en bakgrund inom motorsport att luta sig mot. Han har varken kört go-kart eller andra motorsportgrenar i sina ungdomsår och saknar därmed den så viktiga erfarenheten, något som han däremot jobbar väldigt hårt på i nuläget. Nu har Martin en offroad motorcykel för träning och är fullt utrustad för att bygga den första kunskapen för att se till att drömmen blir till verklighet. Till sin hjälp har han dessutom Olle Ohlsson, som hjälper Martin väldigt mycket i hans satsning mot Dakar.

FOTO: Martin Lagus

Det är dock inte så enkelt att träna inför Dakar i just Sverige. Det svenska landskapets egenskaper bjuder inte riktigt till dans när det gäller att få simulera de förhållanderna som råder på Dakar. Däremot finns det en klar fördel, och det är snön. Då snön är väldigt lik mjuk sand så ger det bra förutsättningar för att få träna på det underlaget och få lite viktig erfarenhet och känsla för körningen som sådan.

Den andra oerhört viktiga delen förutom erfarenhet är naturligtvis ekonomi. För hur man än vrider och vänder på det så kommer man inte runt att kapitalet är direkt avgörande för satsningen i sig. Utrustningen ska köpas, motorcykeln ska underhållas. Till detta hör licenskostnader och kostnader för att överhuvudtaget få starta på rallyt. För oavsett om man bara kör ett träningsrally, kvalrallyt eller ställer upp i självaste Dakar, så finns det en betydande deltagarkostnad som måste betalas.

Kostnaden för hela paketet kan därmed sträcka sig mellan hundratusentals kronor upp till och över en miljon kronor. För att detta ska kunna finansieras krävs det oftast sponsorer och partners som är villiga att vara med på ens resa, vilket är precis vad Martin letar efter i dagsläget.

FOTO: Martin Lagus

Dakar är en stor tävling, många amatörer och proffs världen över samlas för att under två veckor ge allt de har i det tuffa sand och grustäckta landskapet. Det är en tävling, så alla vill naturligtvis göra bra ifrån sig och prestera, men till skillnad från andra motorsport grenar finns det ändå en klar skillnad – och mycket tack vare hur pass tuff tävlingen i sig är. På Dakar rallyt hjälper man nämligen varandra. Det hör inte alls till ovanligheter att en medtävlare stannar och hjälper en annan på vägen för att kunna ta sig till mål, något som uppmärksammas och uppskattas stort.

Rally gemenskapen generellt är en rätt så välkomnande miljö, något som Martin ger ett kvitto på då han delar med sig av en mycket härlig story. I uppstarten av hans satsning började det hela med att Martin behövde skaffa sig träningskläder för att komma igång. Då såg han en förare som åkte med en jacka han ville ha, då den skulle passa till hans övriga träningsklädsel.

Han skrev till företaget Klim och frågade huruvida den jackan går att köpa varpå svaret blev ett nej och att han istället skulle ta kontakt med föraren i sig, den väldigt rutinerade Carlo Vellutino. Då tog Martin kontakt med föraren i fråga, men inte trodde han att det skulle sluta med att Dakar legenden själv skulle sy exakt den jackan han så mycket ville ha till honom och skicka den till Sverige. Prislappen? Ingen alls. En berättelse som värmer i hjärtat och visar hur hjälpsamma förarna är mot nykomlingar och hur de är beredda att hjälpa en att förverkliga sin dröm.

Närmast är det träning som gäller. Martin är med i Botkyrka Motorklubb och jobbar hårt med att träna både körning och fysik så gott det går. Planen är att så småningom ta sig så långt att starten i kvalrallyt blir möjlig. För om Martin lyckas genomföra ett kvalrally så har han förutsättningar till att kunna starta i Dakar och få genomföra sin livs största dröm – att få tävla i Rally Dakar.