Tullverket möter allt fler drogpåverkade chaufförer vid gränsen. De måste ofta släppas för att deras brott inte betraktas som grovt. Därmed kan de rulla vidare på de svenska vägarna med sina tunga fordon och utgöra en livsfara för andra trafikanter.

Tullverket vill nu se en ändring i lagstiftningen så att drograttfylla betraktas som ett grovt brott när chaufförer kör ett tungt fordon.

 

En 20 ton tung lastbil som körs av en drogpåverkad chaufför är en potentiell dödsfälla. I de fall där olyckor inträffat är det ofta med mycket allvarlig utgång. Utgångsläget borde vara att det betraktas som ett grovt brott att köra ett tungt fordon under drogpåverkan.

 

Endast i några av de fall som Tullverket inlett förundersökning om har påföljden blivit fängelse, men det rör sig överlag inte om några längre fängelsestraff. Ofta stannar det vid strafföreläggande eller villkorlig dom. Att lagstiftningen inte ger stöd för att betrakta drograttfylla som ett grovt brott vid framförande av tyngre fordon är ett problem.

-Ofta handlar det om utländska chaufförer som arbetar under usla förhållanden. Vår bild är att många av dem tar narkotiska preparat för att orka med långa körtider. Om påverkade chaufförer frihetsberövas skulle deras uppdragsgivare troligen se till att de inte kör påverkade. Inget fraktföretag vill att deras ekipage ska bli stående eftersom det kan vara mycket kostsamt, säger Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning i ett pressmeddelande.

 

En polsk långtradarchaufför hade lagt upp strängar med amfetamin på mittkonsolen när han stoppades vid en kontroll i Trelleborgs hamn i april 2021. Foto: Tullverket
Enligt åklagaren skulle chauffören konsumera amfetaminet för att orka hålla sig vaken under den långa transporten i Sverige. Foto: Tullverket